چگونه یک سئو کار حرفهای با درآمد بالا شویم؟
با توجه به افزایش علاقه کاربران به استفاده هر چه بیشتر از اینترنت برای یافتن پاسخ سوالات خود و برطرف کردن نیازهای خود در بازارهای آنلاین و وبسایتها و همچنین افزایش رو به رشد تعداد وبسایتها در سالهای اخیر، نیاز به سئو و همچنین یک سئوکار یا بهینهساز سایت جهت بالا بردن میزان بازدید سایت و همچنین قرار گرفتن در رتبههای بالای موتورهای جستجو، روز به روز بیشتر شده است.
بستر اصلی هر کسبوکاری که بخواهد به صورت آنلاین کار کند بهینهسازی یا سئو سایت او است، یعنی اگر کسبوکاری به دنبال رسیدن به نتیجه دلخواهش باشد، باید اهمیت ویژهای به سئو دهد. او باید سایتش را به یک سئوکار بسپارد تا با مهارت و تجربه خود، شانس موفقیتش را افزایش دهد.
اما سئو چیست و به چه کسانی سئوکار میگویند؟ ما در ادامه این مطلب به این موراد میپردازیم.
سئوکار کیست؟
در ایران به مشاور سئو یا متخصص سئو، سئوکار یا به عبارتیSEO specialist میگویند.
واژه سئو به معنی بهینهسازی موتور جستجو است.
سئو با بهینهسازی مناسب سایت و استفاده از دستورالعملهای خاص باعث میشود که آن سایت در هنگام جستجو کاربران در موتورهای جستجو بیشتر دیده شده و در رتبه اول قرار گیرد.
سئوکار فردی است که با دانش به روز، تخصص فنی، تجربه عالی و مهارت بالای خود در زمینه بهینهسازی سایت، یک استراتژی مناسب برای رسیدن به اهداف را تعیین میکند.
اهمیت کار یک سئوکار هنگامی دیده میشود که سایتی که طراحی شده بالاترین بازدید را در موتورهای جستجو نظیر گوگل به خود اختصاص دهد. این رتبه بسیار اهمیت دارد مانند یک محصول که برای آن کار تبلیغاتی انجام شده است، پس هرچه تبلیغات بازدید بیشتری داشته باشد فروش بیشتر و کسبوکار رونق بهتری پیدا میکند.
سئوکار چه اهدافی دارد؟
مهمترین موضوع در سئو هدف است. در هر کسبوکاری، هدف حرف اول را میزند. اهداف سایتهای مختلف متفاوت است.
گاها اولین هدف در سئو یک سایت افزایش درآمد بالا است. اما این هدف بدون در نظر گرفتن هدف اصلی یعنی ارتقاء سایت در موتورهای جستجو که مهمترین و اصلیترین هدف در سئو سایت است، بی تاثیر است، چون هر چه رتبه شما در موتورهای جستجو بالاتر باشد، باعث بالا رفتن بیشتر بازدید کاربران از سایت شما میشود و درخواست تبلیغات بیشتری از شما خواهد شد. به این ترتیب به هدف درآمد بالا نیز دست مییابد.
هدف بعدی که به دنبال اهداف قبلی به دست میآید افزایش بار ترافیک سایت است که این نشان دهنده موفقیت در بهینهسازی درست سایت و در نتیجه به وجود آمدن افزایش تعداد بازدید سایت شده است.
سئو باید همراه با هدف سایت باشد، قطعا سئو در سایتهایی که هدف آن بازدید بیشتر است با سئو سایتی که هدف آن فروش محصولات است یا هدف سایتی که بر روی آموزش تمرکز دارد متفاوت است. تشخیص این که برای هرکدام از این سایتها چه سئویی مناسب است برعهده سئوکار میباشد.
در نظر داشته باشید که در صورت بهبود سئو سایت و قرار گرفتن در رتبه اول گوگل، میزان هزینه تبلیغات برای سایت نیز کاهش مییابد.
وظایف سئوکار چیست؟
- تعیین هدف و استراتژی متناسب با آن برای سایت
- بررسی و آنالیز رقبا و بررسی محتوا و رتبه آنها در گوگل
- یافتن و استفاده از کلمات کلیدی پر کاربرد و مناسب سایت
- استفاده از ابزارهای سئو برای آنالیز رفتار کاربران، کشف نواقص و …
- یادگیری مداوم و استفاده از دانش به روز خود از طریق آزمون و خطا
- مدیریت هزینههای سئو
مهمترین وظیفه سئوکاران عدم استفاده از ابزارهای گول زننده گوگل برای افزایش سئو سایت است. این ابزارها در کوتاهمدت باعث افزایش سئو سایت میشوند اما در بلندمدت عواقب غیر قابل جبرانی را به ارمغان میآورد. یادتان باشد در سئو، صبر بهترین گزینه است. یک مطلب ممکن است در چند روز اول به صفحه اول گوگل منتقل نشود اما به مرور و با رعایت قوانین سئو، میتواند به رتبه اول گوگل یا موتورهای جستجو دست یابد.
مهارتها و ویژگیهای سئوکاران حرفهای
یک سئوکار موفق و حرفهای باید کلمات مهمی را که کاربران برای جستجو بیشتر از آن استفاده میکنند را بشناسد و از آن برای بهینهسازی بهتر سایت استفاده کند. به این کلمات، کلمات کلیدی میگویند.
- امروزه با پیچیدهتر شدن الگوریتمهای موتورهای جستجو، سئوکارها محتاج به دانستن و شناختن کلمات کلیدی و استفاده از این کلمات در محتوا تولید شده در سایتها هستند تا با توجه دستورالعملهایی که برای موتورهای جستجو تعریف شده است، شانس دیده شدن سایت با استفاده از کلمات کلیدی بیشتر شود.
- قدرت نویسندگی و تولید محتوا بالا نیز یکی از مهارتهای مورد نیاز سئوکاران است. قطعا تولید محتوا در سئو بسیار حائز اهمیت است. در کنار محصولات و یا ارائه خدمات باید محتوای با کیفیت بالا وجود داشته باشد و همراه با به روزرسانی مرتب آن، بهترین بازخورد از آن دریافت شود.
- توانایی نوشتن استراتژی متناسب با هدف نیز یکی از مهارتهای مورد نیاز سئوکاران است. سئوکار با توجه به هدف سایت، استراتژی مربوط به سایت مربوطه را نوشته و از این طریق سئو سایت را بهبود میبخشد.
- توانایی تحلیل آمار و ارقام به دست آمده از ابزارهای سئو نیز یکی از مهارتهای سئوکاران است که ممکن است بسیاری از افراد به آن توجه نشان ندهند.
- صبر در سئو خیلی مهم است. افراد صبور سئوکاران موفقتری هستند.
- با توجه به اینکه گوگل دائما در حال آنالیز رفتار کاربران خود است شما به عنوان یک متخصص سئو باید الگوریتمهای گوگل را بدانید و تکنیکهایی ابداع کنید تا سایتتان در رتبه اول جایگاه گوگل قرار گیرد. اگر دقت کرده باشید با جستجو یک عبارت مشخص در کامپیوتر و جستجو همان عبارت یا کلمه در موبایل نتایج متفاوتی دریافت میکنید، این همان الگوریتم گوگل است که دو فهرست مجزا و متفاوت یکی برای کاربران موبایل و یکی برای کاربران کامپیوتر در نظر گرفته است. پس سئو خوب یعنی اطمینان داشته باشیم که سایت ما محتوای مناسبی در اگوریتم گوگل داراست.
- تسلط به زبان انگلیسی و توانایی کار طولانی با کامپیوتر نیز بسیار مهم است.
چگونه یک سئوکار حرفهای شویم؟
در سئو مانند هر شغل و حرفه دیگری برای موفقیت احتیاج به تجربه، مهارت و دانش تخصصی دارید. بنابراین باید مطالعات خود را افزایش داده و دانش خود را از طریق دنبال کردن خبرات و مجلات و… به روز کنید.
تجربه در سئو کار شدن بسیار اهمیت دارد زیرا همانطور که قبلا هم اشاره کردیم سئو یک علم نیست بلکه مجموعهای از تجربیات، مهارتها و فرآیندهایی است که رتبه یک سایت را در نتایج موتورهای جستجو ارتقا میدهد. در این فرآیند شما باید رقیبها را بشناسید و قدرت تحلیل دادهها را داشته باشید.
شما برای یادگیری سئو باید ابتدا با مفاهیم و اصول و عبارات رایج در این حوزه آشنا شوید. شما برای اینکه بتوانید سایت را بهتر بهینه کنید باید آموزش درست و پایه اولیه سئو را بدانید. یک سئوکار قوانین حاکم بر سئو و اینکه چه چیزهایی در الگوریتم موتورهای جستجو مهم است را باید بداند مانند:
- کلمات: موتورهای جستجو معمولا در درجه اول کلمات محتوا سایت را رصد میکنند.
- عنوان صفحه: اهمیت بسیار بالایی دارد. عنوانها خلاصهای از محتوای صفحه هستند.
- لینکهای میان وبسایتها
- شهرت سایتها: شهرت سایتها برای موتورهای جستجو نظیر گوگل مهم هستند، سایتهای به روز و منظم از نظر محتوایی برای گوگل ستارهدار به حساب میآیند.
اصطلاحات سئو شامل کلماتی هستند که متخصصین سئو از آنها استفاده میکنند و یک سئو کار باید آنها را بداند.
همچنین یک سئوکار باید دانش و آموزش کافی در مورد سئو داخلی که شامل فعالیتهای داخل سایت، اعم از تولید محتوا، لینکهای داخلی، سئو تصاویر، بهینهسازی سرعت سایت، استفاده درست یک یا چند کلمه به عنوان کلید واژه را داشته باشد.
دانش در مورد سئو خارجی، شامل فعالیتهای خارج از سایت است که به بهتر شدن سئو سایت کمک میکند. مهمترین تکنیک در سئو خارجی بک لینکسازی است که از این طریق به سایتهای خارجی درخواست میدهیم سایت ما را لینک کنند.
سئو تکنیکال هم به تکنیکهایی که به بهتر سئو شدن سایت کمک میکند میپردازد. سئو یک علم نامحدود است و شما باید از مطالعه و تجربه برای هر چه بهتر شدن کارتان کمک بگیرید. جهت سئوکار شدن باید دانش خود را در زمینه انواع سئو، الگوریتمهای سئو و چگونگی استفاده از هر کدام بالا ببرید.
شما برای حرفهای شدن در این حیطه کاری علاوه بر دانشی که باید داشته باشید باید برنامه منظم و روزانهای برای خود نیز تهیه کنید.
میزان درآمد سئوکاران چقدر است؟
به دلیل کمبود نیروی متخصص و با مهارت بالا در این شغل، میزان درآمد این افراد بالاست. به صورتی که افراد حرفهای برای مشاوره در این زمینه هزینههای بسیار بالایی را پیشنهاد میدهند. این شغل از جمله مشاغلی است که میتواند کاملا به صورت دورکار بوده و اصلا نیازی به حضور در شرکت یا سازمان نیست. افراد متخصص در حوزه سئو، اصولا چندین سایت را مدیریت میکنند.
میزان متوسط حقوق یک سئوکار با مهارت متوسط برابر 15 میلیون تومان در ماه است. اما در نظر داشته باشید که برای دست یابی به حقوق بالا، نیاز به صبر و تجربه است. بیاموزید، انجام دهید، بررسی کنید. این فرآیند حدود 3- 4 سال طول میکشد و قطعا صبر است که به شما در سئوکار حرفهای شدن کمک میکند.
منبع: https://alobiz.com/blog/How-to-become-a-professional-SEO/
مسیر شغلی سئو مستر یکتانت را در ادامه و در کانال آپارات ببینید: