چگونه کارشناس شبکههای اجتماعی شویم؟
امروزه شبکههای اجتماعی جایگاه ویژهای در زندگی افراد پیدا کرده و جزوی جدا نشدنی محسوب میشود. افراد برای انجام امور روزمره خود، خرید محصولات و خدمات، سرگرمی و … از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
بازاریابی آنلاین و الکترونیکی نیز امروزه بسیاری از سازمانها را به سمت و سوی استفاده از شبکههای اجتماعی جهت معرفی محصولات و خدمات خود و همچنین فروش آنها به مشتریان سوق داده است. این سازمانها جهت مدیریت شبکههای اجتماعی خود به یک کارشناس شبکههای اجتماعی یا مدیر شبکه اجتماعی یا social network manager نیاز دارند. کارشناس شبکههای اجتماعی، در ابتدا یک سرگرمی بود اما در چند سال اخیر به عنوان یک شغل شناخته شده است و دارای بازار کار خوبی بوده و نیز میزان تقاضا برای آن بسیار زیاد شده است. شاید شما هم یکی از افرادی باشید که قصد انتخاب این شغل را دارد، پس با ما همراه باشید تا در مورد مهارتهای مورد نیاز، ساعت کاری و … این شغل صحبت کنیم.
کارشناس شبکههای اجتماعی کیست؟
یک کارشناس شبکههای اجتماعی، فردی است که به صورت 24 ساعت شبانه روز مدیریت صفحات مربوط به شبکههای اجتماعی شرکتها، سازمانها و … را بر عهده دارد. این فرد با قرار دادن عکس و متنهای مناسب، ارتباط برقرار کردن با مخاطبان و سایر افراد، پاسخگویی به سوالات و به طور کلی از طریق بازاریابی اجتماعی، خدمات و محصولات شرکت را به دیگران معرفی میکند.
ساعت و محل کار کارشناس شبکههای اجتماعی
یک کارشناس شبکههای اجتماعی باید به صورت 24 ساعته و در تمامی ایام هفته آنلاین و در دسترس باشد. این فرد میتواند به صورت دورکاری انجام فعالیت کند ولی با توجه به اهمیت اطلاعات قرار داده شده در صفحه شبکه اجتماعی نیاز است تا یک یا دو روز در هفته را در سازمان حضور یابد. همچنین این شغل میتواند به صورت پاره وقت یا تمام وقت باشد که این بسته به نوع شرکت و درخواست آن است.
این افراد میتوانند در یک سازمان به خصوص به استخدام دریابد یا از طریق استخدام در آژانسهای دیجیتا مارکتینگ با شرکتهای مختلف همکاری کنند.
وظایف مدیر شبکههای اجتماعی یا ادمین
- مدیریت تمامی صفحات شبکههای اجتماعی شرکت همچون اینستاگرام، فیسبوک و …
- پاسخگویی به سوالات و نظرات مشتریان در شبکههای اجتماعی
- فعالیت منظم و مرتب در شبکههای اجتماعی
- تولید محتوای خلاقانه جهت ارائه در شبکه اجتماعی سازمان
- نظارت و بررسی میزان بازخورد از شبکههای اجتماعی
- بررسی دورهای میزان اثربخشی شبکههای اجتماعی و همچنین همسو بودن آن با هدفها و استراتژیهای تعیین شده
- گزارش دورهای بررسیهای صورت گرفته به مدیریت و مسئولین ذیربطپ
- توجه به مناسبتها و موضوعات مطرح روز و برنامهریزی برای آن
مهارتهای مورد نیاز برای کارشناس شبکههای اجتماعی چیست؟
1- خلاقیت
یک کارشناس شبکههای اجتماعی باید بتواند از طریق ارتباط با مدیر بازاریابی، به ارائه محتواهای خلاقانه در شبکههای اجتماعی کمک کند. این فرد با داشتن مهارت خلاقیت بالا، عکس و محتواهای مناسب همسو با هدف سازمان را شناخته و از آن به بهترین نحو استفاده میکند.
2- قدرت نویسندگی
نوع نوشتن متن بسیار مهم است. یک کارشناس باید با قواعد نویسندگی در سایت و شبکههای اجتماعی آشنایی داشته باشد.
متون باید دارای سر تیتر، زیر تیتر و … باشد تا فرد به راحتی آنچه را که به دنبال آن است را پیدا کند. در واقع ساختار متن میتواند کمک بسیاری به کارشناس در دیده شدن متن و افزایش بازدید آن کند. این فرد باید بتواند با قدرت بالای نگارش خود، آنچه که مورد نیاز است را در کوتاهترین متن نوشته و بیشترین تاثیر را نیز از آن بگیرد.
3- مدیریت و ارتباط با سایر افراد
یک کارشناس شبکههای اجتماعی باید از طریق پاسخ به مشتریان، پاسخ به نظرات افراد، ارتباط موثر با افراد حامی محصول و برند و همچنین چگونگی برخورد با نظرات منفی افراد در شبکههای اجتماعی، به معرفی محصول و برند پرداخته و ذهنیتی مثبت در افراد نسبت به سازمان و برند مذکور ایجاد کند.
4- شناخت محتوای مناسب
یک مدیر شبکههای احتماعی باید بداند کدام محتوا مناسب انتشار در شبکههای اجتماعی است و کدام نوع محتوا با بازخورد مناسبی مواجه نخواهد شد. بارها دیده شده که یک شرکت معتبر و شناخته شده، از طریق ارائه محتوای نامناسب در شبکه اجتماعی خود با انتقادهای زیادی روبهرو شده و شرکت را با چالشی جدید مواجه کرده است. شبکه اجتماعی به نوعی محتوا را تقوبت میکند. یک مدیر شبکه اجتماعی باید بتواند واکنش افراد به محتواهای ارائه شده را حدس زده و آنها را به درستی مدیریت کند.
5- بهینهسازی محتوا
استفاده از قواعد سئو در متن به کارشناس شبکههای اجتماعی در دیده شدن بسیار کمک میکند. قواعد سئو باعث میشود تا متن دارای رتبه بالایی در گوگل شده و هنگام جستجو افراد با کلمات کلیدی مرتبط با متن شما، سایت و متن شما نیز جزو اولین نتایج مرتبط با جستجو باشد.
6- رهبری و مدیریت
یک مدیر شبکههای اجتماعی باید بتواند از طریق دانش مدیریتی خود، به مدیریت و هدایت تیم فروش آنلاین و تولید محتوا خود اقدام کند.
7- تسلط به شبکههای اجتماعی
یک مدیر شبکههای اجتماعی باید به شبکههای اجتماعی مختلف در دنیای امروز همچون اینستاگرام، فیسبوک و … کاملا تسلط داشته و از آنها به بهترین نحو در راستای کسب اهداف بازاریابی دیجیتال استفاده کند. اطلاعات مربوط به چگونگی قراردادن پست، مشخصات یک عکس مناسب، اطلاعات مربوط به یک متن مناسب، چگونگی انتخاب هشتگ و … همگی به دیدن شدن صفحه اجتماعی بسیار کمک میکند. هر یک از شبکههای اجتماعی دارای قواعد منحصر به فردی هستند که استفاده درست از آن در زمان مناسب بسیار اهمیت دارد.
8- توجه به استراتژیهای سازمان
یک کارشناس شبکههای اجتماعی باید از طریق درک استراتژیها و اهداف سازمان، به برنامهریزی جهت انتشار محتوا، چیدمان محتوا، جستجوی اطلاعات و … بپردازد.
9- تسلط به نرمافزارهای روز
یک کارشناس شبکههای اجتماعی باید به نرم افزارهای مختلف مدیریت شبکههای اجتماعی جهت ارائه محتواهای به روز و همچنین نرم افزارهای نوشتاری همچون وورد و … جهت تهیه و ارائه متون محتوایی تسلط داشته باشد.
چگونه یک کارشناس موفق باشیم؟
- متن مهم است اما هیچوقت قدرت تصویر و ویدئو را دست کم نگیرید: امروزه افراد به دلیل مشغله زیاد کاری، فرصت مطالعه متون طولانی را ندارند و ترجیح میدهند از طریق دیدن ویدئوهای کوتاه و یا عکس اطلاعات مربوطه را کسب کنند.
- قدرت خلاقیت را دست کم نگیرید: از طریق ساخت محتواهای خلاقانه و ویروسی میتوانید به هر چه بیشتر دیده شدن خود کمک کنید. البته بسیار مهم است که محتواهای ارائه شده توسط شما، به فرد و یا گروه خاصی توهین نکند و همچنین به تصویر ذهنی افراد نسبت به برند شما صدمه وارد نکند.
- با دیگران تعامل کنید: ارتباط با دیگران بسیار مهم است. شما میتوانید از طریق تعامل با سایر برندها و شرکتها و همچنین ارتباط با افراد ذهنیتی مثبت را نسبت به خود ایجاد کنید. تا جایی که میتوانید به نظرات افراد پاسخ داده و به اینصورت خود را کاملاً مردمی نشان دهید.
- مشتری را وادار به خرید کنید: شما باید بتوانید از طریق شناخت نقطه ضعفهای افراد، استفاده از دانش روانشناسی و تبلیغات حرفهای مشتری را وادار کنید تا بدون هیچگونه تعلل و صبری به خرید محصول شما اقدام نماید.
- زمان مناسب انتشار پست را بشناسید: از طریق شناخت گروه مشتریان هدف خود، حدود زمانی بازدید آنها را از شبکههای اجتماعی خود به دست آورده و در آن زمان به انتشار محتواهای خود اقدام کنید. به این صورت میزان بازدید و تعامل با محتوای شما افزایش مییابد.
- به ظاهر صفحه شبکه اجتماعی اهمیت دهید: استفاده از روانشناسی رنگ و چیدمان مناسب صفحه اجتماعی، به مشتری حس با اهمیت بودن میدهد. از طرحهای جدید و به روز استفاده و هر چند وقت یک بار پروفایل شبکه اجتماعی را به روز کنید.
- مشتری را غافلگیر کنید: هر چند وقت یکبار، با ارائه محتواهای خلاقانه باعث ایجاد هیجان در مشتری شده و او را وادار کنید تا برای دیدن مطالب خاص شما به جستجو در صفحه شبکه اجتماعی شما بپردازد.
درآمد کارشناس شبکههای اجتماعی چقدر است؟
میزان حقوق کارشناس شبکه اجتماعی با توجه به نوع فعالیت وی، دورکاری و یا نزدیک کاری، میزان ساعت کاری و .. متفاوت است. کارشناسان شبکههای اجتماعی به دو صورت پروژهای یا دستمزدی و ماهیانه به فعالیت میپردازند. هر چقدر میزان مهارت و دانش یک فرد در این زمینه بیشتر باشد، میزان حقوق و دستمزد او و همچنین پیشنهادات کاری وی بیشتر خواهد شد. بازه درآمدی ادمینها متفاوت است و نمیتوان مبلغ مشخصی را به عنوان حقوق افراد در این شغل بیان کرد.