چگونه یک کپی رایتر حرفهای با درآمد بالا شویم؟
کپی رایت، حق انحصاری یک فرد یا مالکیت معنوی کالا یا اثر توسط سازنده آن کالا یا اثر است و قوانین مخصوص به خود را داراست. یک کپی رایتر حرفهای میتواند به سرعت باعث پیشرفت در کسبوکار شده و میزان سودآوری را افزایش دهد. اما این فرد چه وظایفی بر عهده دارد و به چه کسی کپی رایتر میگویند؟
شاید شما هم از جمله افرادی باشید که تصور کنید کپی رایتر(copy writer) همان کپی رایت (copy right) یا به عبارتی تکثیر محصولات فرهنگی است اما باید بدانید که کاملا اشتباه میکنید، این دو کلمه دارای معانی متفاوتی هستند.
کپی رایتر کیست؟
یک کپی رایتر فردی است که با قدرت نویسندگی بالای خود، برای محصولات شرکت مشتری جذب میکند. در واقع یک کپی رایتر با نوشتن مطالب مفید و موثر، دست به بازاریابی برای محصولات شرکت میزند. یک کپی رایتر در واقع یک نویسنده محتواهای تبلیغاتی برای کسبوکارهای مختلف است.
کپی رایتینگ یعنی توانایی نوشتن متون خاص تبلیغاتی که در بیلبوردها، بروشورها، سایتها و … استفاده میشود. این کار یک هنر است، هنر متقاعد کردن مشتریان برای خرید با استفاده از جادوی کلمات و شعارهای تبلیغاتی.
یک کپی رایتر نیاز به تحصیلات آکادمیک خاصی ندارد و تنها مهارت و تجربه در این زمینه به وی کمک میکند. مهارت و قدرت نویسندگی بالا و همچنین خلاقیت از جمله ویژگیهای یک کپی رایتر است.
کار یک کپی رایتر ارائه محتوای قوی و عنوانهای جذاب برای معرفی محصول و یا ارائه خدمت است، به طوری که مشتری و یا کاربر را به محصول و یا خدمت وفادار کند. یک نویسنده تبلیغاتی یا کپی رایتر با ارائه پیشنهادهای ویژه توسط تبلیغات به مشتریان، آنها را جذب محصول کرده و مشتریهای بالقوه را حفظ میکنند.
وظایف یک کپی رایتر چیست؟
اگر شما به این نتیجه رسیدهاید که عاشق نوشتن هستید و به دنبال نوشتن محتواهای موثر هستید، بهتر است وظایف این شغل را هم بدانید که مهمترین به شرح زیر است:
- نوشتن متون کوتاه و موثر جهت بازاریابی محصولات از طرق مختلف همچون پیامکهای تبلیغاتی، بیلورد، وبسایتها و ..
- تبدیل مخاطبان به مشتریان
- جذب اعتماد مشتریان از طریق نوشتن محتواهای موثر
- نشان دادن واقعیت و دوری از هرگونه اغراق
- کمک به تیم بازاریابی
- بررسی رفتار مخاطبان نسبت به متون نوشته شده
- به روزرسانی اطلاعات
- تلاش مداوم جهت افزایش تاثیرگذاری تبلیغات
- نوشتن متون تبلیغاتی در کمترین زمان
- ایدهپردازی
برای کپی رایتر شدن به چه مهارتهایی نیاز است؟
کپی رایتینگ علم ترکیبی از فنون بازاریابی، فروش و نویسندگی است و با همین مقدمه میتوان به مهارتهایی که برای این شغل مورد نیاز است پرداخت که برخی از آنها به شرح زیر است:
- پس یک کپی رایتر باید مهارت زیادی در نویسندگی، فروش و بازاریابی داشته باشد.
- دانش خود را در مورد محصولی که میخواهید دربارهاش محتوا تولید کنید، افزایش دهید.
- شناخت خود را از تاثیرگذاری واژهها در شعار تبلیغاتی افزایش دهید.
- از کلمات مناسب در زمان و مکان درست استفاده نمایید.
- خلاق باشید و از ایدههای مناسب مشتریان هدف استفاده کنید و از این طریق حس کنجکاوی مشتریان را برانگیزید.
- در شعارهای تبلیغاتی خود به مشتری احساس تعلق بدهید مثلا این محصول اختصاص به فلان گروه از جامعه دارد و یا مخصوص کاربران و یا دنبال کنندگان رسانه اجتماعی خاصی است.
- هدف داشته باشید، داشتن هدف برای نوشتن یک متن تبلیغاتی بسیار مهم است.
- سبک خاص خود را داشته باشید، ساده بنویسید تا درک کلمات و شعار شما برای مخاطبان راحت باشد.
- اطلاعات خود را به روز کنید تا به درک عمیقی از خواستههای مشتریان برسید.
- علم روانشناسی به شما در شناخت مشتریان و نحوه برخورد با آنها کمک میکند پس داشن خود را در این زمینه افزایش دهید.
- از شعارهای تیلیغاتی کوتاه و ماندگار در ذهن مشتریان استفاده کنید.
- صبور باشید! ممکن است چندین بار یک متن تبلیغاتی را بنویسید اما توسط مدیران انتخاب نشود. صبر به شما در این زمینه بسیار کمک میکند.
- از سبکهای بازاریابی درونگرا و برونگرا در زمان مناسب استفاده کنید.
بازاریابی درونگرا و برونگرا چیست؟
بازاریابی برونگرا یا (Out bound marketing)
سبکی از بازاریابی است که شروع ارتباطات تبلیغاتی توسط عرضه کننده محصولات و یا خدمات آغاز میشود، مانند بیلبوردهای تبلیغاتی در بزرگراهها و …
بازاریابی درونگرا یا (In bound marketing)
بازاریابی درونگرا یا جاذبهای روشی است که در آن مشتریان با استفاده از خواندن محتوای موفق تولید شده توسط یک کپی رایتر، جذب محصول شدهاند. این بازاریابی باعث ایجاد یک حس مثبت در مشتریان میشود. شروع کننده ارتباط در این نوع بازاریابی، مشتریان هستند.
انواع کپی رایتر
انواع کپی رایتر عبارت است از :
- کپی رایتر مستقل: کپی رایتر مستقل یک نوع فریلنسری است و فرد به صورت رسمی در استخدام شرکتی قرار نگرفته است.
- کپی رایتر شرکتی: همانطور که از عناوین مشخص است، کپی رایتر شرکتی با فعالیت در شرکتی خاص به تبلیغ محصولات آن شرکت کمک میکند.
- کپی رایتر تبلیغاتی: کپی رایتر تبلیغاتی نیز در آژانسهای تبلیغاتی فعالیت میکند.
در کپی رایتینگ یا نوشتن محتوای تبلیغاتی چندین نوع نویسنده وجود دارد که هریک دارای سبک مجزایی نسبت به افراد دیگر هستند. این سبکها عبارتند از:
- سبک کپی رایت مستقیم: هدف این نوع سبک دریافت پاسخ مستقیم از کاربر است که در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام بیشتر کاربرد دارد به عنوان مثال برای عضویت در کانال ما صفحه را به بالا بکشید و یا …
- کپی رایت بازاریابی شرکتی: هدف این سبک بیشتر بازاریابی محتوایی از طرقی همچون ایمیل مارکتینگ است، شما باید عنوان جذابی را برای ایمیل بنویسید تا مخاطب ایمیل شما را باز کرده و مطلب مربوطه را بخواند.
- کپی رایت تجاری یا تبلیغاتی: در این سبک معمولا کپی رایتر برای بروشورهای تبلیغاتی دست به قلم میشود.
- سبک کپی رایت تکنیکال: یک سبک مخصوص برای کپی رایتر است. در واقع هنگامی که کپی رایتر در زمینه خاصی مهارت و تخصص دارد و از آن تخصص خود برای ایجاد محتوا استفاده میکند و همچنین برای خود یک تکنیک و قوانین خاصی جهت بازاریابی بهتر دارد از سبک کپی رایت تکنیکال استفاده کرده است.
تفاوت کپی رایتر با سایر مشاغل مشابه چیست؟
اول از همه در نظر داشته باشید که کپی رایتر یک کارشناس تولید محتوا نیست بلکه بازاریاب از طریق محتواست. او با استفاده از مهارت، خلاقیت و درک درست از موضوع، کلمات را طوری کنار هم میچیند تا برای کاربر جذابیت بیشتری داشته باشد و او را وادار به خواندن و دنبال کردن مطلب میکند.
در واقع یک کپی رایتر احساسات و هیجانات مخاطب را مورد هدف قرار میدهد. در حالی که تولید کننده محتوا باید در زمینه موضوعی خاص، مطلبی بنویسد و در آن تمامی اطلاعات مورد نیاز خواننده را بگنجاند. یک کپی رایتر فقط در چند جمله کوتاه به هدف خود برسد، در حالی که تولید کننده محتوا میتواند متنی طولانی نوشته و از آن طریق هدف خود را به دست آورد.
بعضی از افراد معتقدند که تولید محتوا تکمیل کننده شغل کپی رایتر است. در واقع یک تولید کننده محتوا، محتواهای مناسب را برای شعارهای تبلیغاتی نوشته شده توسط کپی رایتر، تولید میکند.
یک سئوکار وظیفه دارد تا با استفاده از تکنیکهای سئو و افزایش سطح ترافیک وبسایت، به شناخت محصولات و خدمات و در نتیجه فروش بیشتر در کسب وکار کمک کند اما کپی رایتر با تکیه بر خلاقیت و علم نویسندگی و آشنایی با روشهای بازاریابی برای شرکتها یا محصولات مطلب مینویسد. در واقع سئوکار وظیفه دیده شدن محصول در سایت را دارد و کپی رایتر وظیفه جذب مشتری.
درآمد یک کپی رایتر چقدر است؟
با اینکه کپی رایتینگ یکی از بهترین و جدیدترین مشاغل روز دنیا در کسبوکار آنلاین است اما شاید برایتان سوال پیش بیاید که میزان درآمد آن چقدر است؟
درآمد هر شغلی به عوامل مختلفی بستگی دارد این که شغل چقدر تخصصی است؟ چه مقدار در فروش محصول دخالت دارد؟ فرد مورد نظر چه میزان تجربه و خلاقیت در این حوزه داراست؟ چه بار مسئولیتی به دوش آن فرد است؟ پس با در نظر گرفتن عواملی که گفته شد میتوانیم به یک درآمد تقریبی در این حیطه کاری برسیم.
در ایران یک کپی رایتر میتواند ماهانه حدود 200 هزار تومان تا 200 میلیون تومان درآمد داشته باشد. معمولا حجم کار کپی رایترها در میزان دستمزد آنها تاثیر دارد. در بعضی شرکتها نیز یک نویسنده تجاری علاوه بر حقوق ثابتی که دریافت میکند در صورت افزایش فروش محصول، مقداری از درصد سود محصول را هم دریافت میکنند.
منبع: https://alobiz.com/blog/How-to-become-a-high-paying-professional-copywriter/